5 اکتبر 2023- یک مطالعه ی جدید نشان داد که دیابت نوع 2 نباید به چاقی که توسط شاخص توده ی بدنی تعریف می شود، نسبت داده شود. در عوض، ژنتیک هر فرد تعیین می‌کند که او برای بدنش بیش از حد سنگین شده است، و چربی ذخیره شده در پانکراس و کبدش بیش از حدی است که این اندام ها می‌توانند تحمل کنند.در واقع دیابت نوع 2 به دلیل داشتن چربی بیش از حد تحمل یک فرد خاص در داخل کبد و لوزالمعده، آغاز می شود.

دکتر Roy Taylor، استاد پزشکی و متابولیسم در دانشکده پزشکی دانشگاه نیوکاسل در انگلستان و محقق اصلی این مطالعه، نتایج اخیراً منتشر شده ی کارآزمایی ReTUNE را در پنجاه و نهمین نشست انجمن اروپایی مطالعه دیابت در هامبورگ، ارائه داد.

کارآزمایی ReTUNE در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بدون چاقی

در این کارآزمایی 20 فرد که در طی 6 سال گذشته تشخیص دیابت نوع 2 را دریافت کرده و تحت درمان با انسولین نبودند و شاخص توده بدنی آنها در دسته ی "وزن سالم" قرار داشت، شرکت داشتند. از آنجایی که سایر انواع دیابت، مانند دیابت خودایمنی نوع 1 و دیابت تک ژنی، در این گروه وزنی شایع‌تر است، شرکت‌کنندگان همچنین برای اطمینان از حذف سایر اشکال دیابت، غربالگری شدند.

شرکت کنندگان سپس چرخه های کاهش وزن را برای دستیابی به کاهش سریع وزن بدن به میزان 5 درصد در هر چرخه انجام دادند. این امر از طریق دو تا چهار هفته رژیم غذایی مدیترانه ای 800 کالری در روز انجام شد. این چرخه های کاهش وزن سریع با چهار تا شش هفته نگهداری وزن ثابت دنبال شد. اگر میزان هموگلوبینA1c شرکت‌کنندگان بالای 6.5 درصد باقی می ماند، آن‌ها مجاز بودند تا دو چرخه دیگر را برای دستیابی به کاهش وزن 5 درصدی اضافه در هر چرخه، انجام دهند.

ارزیابی‌های متابولیک پس از هر چرخه کاهش وزن و همچنین پس از 12 ماه انجام شد، تا مشخص شود که آیا ویژگی‌های متابولیکی مانند قند خون و هموگلوبین A1c به حالت عادی بازگشته است یا خیر.

این مطالعه نشان داد که اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که اخیراً این بیماری برای آنها تشخیص داده شده است، می توانند برای مدت طولانی به سطح قند خون طبیعی، چربی کبد و چربی لوزالمعده ی طبیعی خود برگردند و 70٪ از شرکت کنندگان توانستند به بهبودی از دیابت برسند(تعریف شده به عنوان هموگلوبین A1c زیر 6.5 درصد).

دکتر تیلور گفت: نتیجه نهایی این است که افراد دارای حساسیت های متفاوتی نسبت به چربی اضافی هستند. یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 برای بدن خود، بر اساس ساختار ژنتیکی اش بسیار سنگین است. در حقیقت دیابت به دلیل تجمع چربی بیشتر در داخل کبد و لوزالمعده ی او نسبت به آنچه که این اندام ها می توانند تحمل کنند، ایجاد می شود.

آزمایش خون برای تشخیص "آستانه چربی شخصی"؟

کارآزمایی ReTUNE همچنین هدف دومی داشت: اینکه آیا می توان با یک آزمایش خون ساده تشخیص داد که ذخایر چربی طبیعی یک فرد بیش از حد پر شده اند و افراد از آستانه چربی شخصی خود فراتر رفته اند یا خیر، و همچنین آیا زمانی که دیابت در مرحله بهبودی قرار می گیرد، آن ذخایر چربی به حالت نرمال بر می گردند؟

داده های اولیه امیدوارکننده هستند، زیرا به نظر می رسد که ذخایر چربی که در ابتدای مطالعه بسیار زیاد بودند پس از کاهش A1c کاهش یافتند. تیلور و همکارانش به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری با استفاده از یک مطالعه بزرگتر باید انجام شود تا مشخص گردد که آیاآیا این آزمایش خون پتانسیل تبدیل شدن به یک شاخص قابل اعتماد را دارد یا خیر.

دکتر تیلور همچنین محقق اصلی یک کارآزمایی مهم دیگر به نام مطالعه DiRECT بود که نشان داد کاهش وزن با استفاده از رژیم غذایی کم کالری می تواند به بهبودی از دیابت نوع 2 در افرادی که اخیراً این بیماری برای آنها تشخیص داده شده است، کمک کند؛ و افرادی که دیابت نوع 2 را در خود معکوس کرده اند، می توانند با استفاده از رژیم غذایی کم کالری از افزایش وزن مجدد جلوگیری کرده، و بهبودی از دیابت را تا پنج سال حفظ کنند.

منبع:

https://diatribe.org/cause-type-2-diabetes-may-not-be-what-you-think